3a. Xerrada FB per pares i mares

7e Curs Escola P&M IES Gracia 2013

Unaltre dijous amb pluja… El dijous 4 d’abril hem fet la tercera xerrada corresponent al  darrer dia del curs tal i com ja haviem previst.

En Ferran Gandol i el Nivard Arboix parlen de la lletra petita de FB i ens amplien el vocabulari bàsic per moure’ns per la xarxa.

  • Propietat intel·lectual: qualsevol cosa que penjem al FB passa a ser propietat de FB i encara que l’esborrem continua estant emmagatzemada en la seva còpia de seguretat. (Per esborar-nos definitivament http://www.facebook.com/help/delete)

Seguretat:

  • No accés al FB d’un altre ususari
  • No molestar ni penjar conigut ofensiu
  • No actes enganyosos
  • No accés a menors de 13 anys
  • No posar informació falsa
  • Tallafocs: com protegir els nostres fills de determinats continguts? La mateixa xarxa té la manera de superar-los. El lloc web http://www.deaquinopasas ens pot ajudar a crear el nostre tallarfocs personal.

Protecció a altres persones:

  • Demanar permís per penjar coses d’altres
  • No etiquetar

Identitat digital

  • construir-la
  • protegir-la
  • actualitzar-la

Vocabulari bàsic

  • Sexting: competició entre adolestecents penjnat fotos amb alt contingut sexual (cal pensar que un cop penjada la foto es perd el control d’ella).
  • Trolling: missatges provocatius per buscar la polèmica de forma intencionada.
  • Griefing: en jocs en xarxa posar-se d’acord dos jugadors per perjudicar el joc d’un tercer.
  • Grooming: actituds enganyoses d’un adult  vers un adolescentes per aconseguir la confiança d’aquest segon.
  • Fishing: demanar informació confidencial per aonseguir estafes.
  • Gossip: pàgines anònimes on els estudiants envien xafarderies i rumors: informers.
  • Webtime: temps que passem navegant per internet, acostuma a passar volant…

L’ús de les xarxes socials i temps emprat a estar davant de l’ordinador no vol dir que tingui una addició, que només ho serà quan hi hagi:

  1. Pèrdua de control
  2. Relació de dependència
  3. Increment de la dosi cada dia necessita més temps
  4. Augment de l’agresivitat quan no ho té
  5. Interferència a la vida de cada dia

Consideracions finals:

  • Ser pares i mares digitals.
  • Educar per ús responsable.
  • Educar en el lleure digital, com un lleure més.
  • Establir estones d’apagada tecnològica a l’àmbit familiar.
  • Tenir una actitud positva, participativa, coneixedora i de diàleg.
  • No hem de psicopatolitzar la vida quotidiana i davant de quaselvol dubte  consultar al psicòleg o pediatra.
  • Davant d’una agresió informar als Mossos d’Esquadra per tal que  invetiguin, si cal.

Volem agrair al Ferran Gandol i el Nivard Arboix les sessions que ens han ofert i la participació del pares i mares dels IES de Gràcia.

Esperem que tant el curs com els resum de les xerrades hagin estat profitosos.